MODEVETENSKAP.

Hej!
Jag kom på att jag inte riktigt förklarat vad jag håller på med, utan att jag nämnt någon gång att jag studerar i Stockholm och pluggar något som heter Modevetenskap. Så nu tänkte jag ägna ett inlägg om just vad Modevetenskap är. Vill bara påpeka att det jag skriver är utifrån mitt perspektiv!
 
Stockholms Universitet.

Modevetenskap vid Stockholms Universitet är en relativt ny kurs, den startade 2006, om jag inte minns fel! Den är på 60 hp alltså 1 år. Och om man vill fortsätta efter kursens slut, finns en 30 hp fortsättningskurs som är lite mer avancerad. Dock kan jag inte utala mig om den eftersom jag inte läst den (eller ska). Många verkar tro att Modevetenskap handlar om att man sitter och kollar i modetidningar och bedömmer vad de har på sig men det är faktiskt mycket mer avancerat än så. Det är faktiskt en väldigt intressant och lärorik kurs som inte är "Lätt" att klara. Anledningen till att jag läser den är för att jag älskar mode och för att jag vill jobba som modejournalist så det blir en bra bonus till min journalistutbildning jag ska sätta igång med i höst.
Kursen har 5 delkurser, 2 på höstterminen och 3 rätt intensiva på vårterminen. De olika delkurserna är:
Introduktion till modevetenskap
Som är den första delkursen där man bland annat läser dräkthistoria. Vilket jag tyckte var jätte intressant eftersom man fick se hur modet utvecklats från 1300-talet och fram till idag. Den delkursen avslutades med en salstenta som var rätt omfattande så det blev mycket pluggande och om jag inte minns fel hade vi även 1 eller 2 seminarium också.
Flärd och film
Var delkurs nr 2 och det var den jag hade hört "sämst" om. Den påminde mycket om filmkunskap.
Det går så gott som ut på att man varje föreläsningstillfälle ser på en film och efteråt hade man en föreläsning som berörde filmens tema. Vid delkursens slut hade man en stor hemtentamen där man analyserade en film och svarade på ett antal olika långa frågor.
Personligen kände jag att detta var den delkursen jag underskattade mest. I alla fall hitills. Jag gjorde inte mycket anteckningar och missade en del föreläsningar och då också vissa filmer jag kollade på efteråt, och när jag satt med hemtentan fick jag lite panik, då det var mycket att skriva och man fick knappt 2 veckor på sig. Till sist skickade jag in min hemtenta och hoppades på ett E. Visade sig sedan att jag fick A i betyg och fick sedan det som slutbetyg på den delkursen, vilket kändes så skönt!! Men till andra skulle jag rekommendera att inte låta den här delkursen lura en.
 
Modets roll i Fransk och Italiensk litteratur och Kultur
Är delkurs 3 och också den delkursen vi håller på med nu. Den här delkursen har jag hört ska vara väldigt intensiv, mycket som händer på 2 månader och det känner jag av redan nu. Här har vi 1 seminarium i veckan där vi har läst böcker som vi diskuterar samtidigt som vi har föreläsningar som behandlar ämnen som tas upp i böckerna vi läser. T.ex. boken jag läser nu "The Ladies' paradise" behandlar uppkomsten av varuhus i slutet på 1800-talet som vi även går igenom på föreläsningarna. Det är väldigt intressant, men som sagt intensivt.
 
Mode, konsumtion och marknadsföring
Delkurs 4. Vi har inte börjat med den här delkursen än men den ska handla om modets roll i konsumtionssamhället. Jag tror detta kommer bli min favorit delkurs, men det återstår att se :)
Vetenskapligt skrivande
Vad den sista delkursen handlar om vet jag inte riktigt än, men har fått en bild av att det blir ett stort arbete där man behandlar ett ämne man tagit upp under kursens gång och skriver om. Om det stämmer får vi se!
 
Vad krävs?

För att klara av kursen måste man ha extremt bra självdiciplin. Det är få föreläsningstillfällen (som mest 3 gånger i veckan) och därför blir det mycket läsning och plugg själv. Man måste förstå det engelska språket såväl i tal som skrift. När du söker in är engelska b ett krav, tror jag. Personligen tycker jag du ska ha läst engelska C och ha minst VG eller B/C i det för det är inte lätta texter du ska förstå och analysera.
Sen är det ingen nollning vilket är tråkigt och det blir ingen riktig klasskänsla eftersom man har så få föreläsningstillfällen, ingen nollning och för att kursen har omkring 120 studenter. Därför är det viktigt att du är social och försöker skaffa kompisar du kan umgås med eller att du klarar att vara själv. Jag kombinerade mina studier med lite extra jobb vilket jag kan rekommendera fler.
Sen är det flera som flyttar upp till Stockholm för kursens skull så det finns många som är öppna för att träffa nya vänner.
 
Vet inte vad jag ska skriva mer förutom att jag kan rekommendera den här kursen till fler. Den är verkligen intressant och rolig! I alla fall om du gillar mode.
Om du vill söka in gör du det via studera.nu och den börjar på höstterminen så sista ansökningsdagen är någon gång under våren. Besked får du som vanligt i juli/ augusti.
 
Har ni frågor så fråga på! svarar gärna på alla frågor ni har :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0